בערוץ
 
 
 
 
טעינה...
 
 
 
 
מלחמה 
הקרב החשוב מכולם 
 
 פטריוטיות? לא ממש. הדגל כאן רק כדי להסתיר את מה שלא צריך לראות. ג`ורדן    צילום: אימג`בנק/gettyimages)    
מלחמה |
 
ירמי ברנר, שליח nana 10 בבייג`ינג

התחרות האמיתית על המקום בפודיום בבייג'ינג לא תהיה בין הספורטאים, אלא בין החברות המסחריות שהפכו ליותר מסתם ספונסריות שלהם. ירמי ברנר, שליח nana 10 בבייגי'נג, על ענף הספורט החדש באולימפיאדה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
באולימפיאדת ברצלונה 1992 היתה חברת "ריבוק" הספונסרית וספקית הביגוד הבלעדית של המשלחת האמריקאית, ובטקסי המדליות דרש הועד האולימפי האמריקאי מהספורטאים ללבוש את הביגוד הרשמי של המשלחת. אלא שבטקס המדליות של טורניר הכדורסל צצה בעיה: כמה משחקני נבחרת החלומות, ביניהם מייקל ג'ורדן וצ'ארלס בארקלי שהיו חתומים בחוזה עם החברה המתחרה "נייקי", לא הסכימו לפרסם את החברה המתחרה.
 
איך באמת זימנתי אותך לסגל? ששבסקי עם הווארד
 איך באמת זימנתי אותך לסגל? ששבסקי עם הווארד 
 צילום: רויטרס 
 
"יש לי שתי מיליון סיבות לא ללבוש ז'קט של ריבוק", אמר אז בארקלי, בהתייחס לסכום החוזה השנתי שלו עם נייקי בדולרים. בסופו של דבר הכדורסלנים התקפלו, ועלו עם הז'קט של ריבוק, אבל אם תציצו בתמונה, תראו שלאורך כל הטקס ג'ורדן שם מגבת על כתפו כדי להסתיר את הסמל של ריבוק.

ארבע עשרה שנים עברו, הקפיטליזם התפשט בינתיים גם לסין, ובאולימפיאדת בייג'ינג שתפתח השבוע התחרות הכי אינטנסיבית לא תהיה בין שחיינים, אתלטים או כדורסלנים. היא תהיה בין מותגים.
 

הדו-קרב הכי יוקרתי

 
כבר חודשים שאי אפשר להסתובב מטר בבייג'ינג מבלי להיתקל בפרסומות ענקיות של החברות, ששילמו כסף רב כדי להיות מפרסמים אולימפים רשמיים. ברחובות, ברכבת התחתית ובמיוחד באזורי האוהדים שהוקמו במיוחד לכבוד האולימפיאדה, מתקיפים השלטים הצעקניים את כל מי שמתקרב. הקרב הבולט והמשמעותי ביותר הוא בין שתי חברות ביגוד הספורט הגדולות בעולם – "נייקי" האמריקאית ו"אדידס" הגרמנית – שמתחרות על כיבוש הקהל הסיני, כלומר שוק נעליים וביגוד ספורט ששווה מאות מיליארדי יורו בעשור הקרוב.

אין אף ענף אולימפי בו הושקע כסף רב כל כך כמו בתחרות ביגוד הספורט. אדידס שילמה 50 מיליון יורו כדי להיות ספונסר אולימפי רשמי, מה שהקנה לה את הזכות לספק ביגוד לכל העובדים אולימפים (כולל אנשי הצוות, העוזרים האישיים והמתנדבים), ובעצם להבטיח ששלושת הפסים המפורסמים שבסמל החברה יופיעו על עשרות אלפי חולצות ברחבי העיר. בנוסף, אדידס היא גם הספונסרית הרשמית של מספר משלחות אולימפיות בולטות כמו בריטניה וסין, מה שיבטיח לה יצוג הולם ובולט בלא מעט טקסי מדליות.
 
 
אחרי שנייקי הפסידה לאדידס את הזכות להוות ספונסר רשמי במשחקים, בחרה החברה האמריקאית אסטרטגיה קצת יותר ממוקדת. בנייקי החתימו את הספורטאים הנערצים ביותר על הקהל הסיני, וזה ואומר קודם כל ליו סיאנג, אלוף אולימפי מאתונה בריצת 110 משוכות. הכדורסלן יאו מינג אמנם נחטף על ידי המתחרה הקטנה "ריבוק", אבל נייקי שריינה לעצמה את הספורטאים הכי מוכרים בסין – כוכבי נבחרת הכדורסל האמריקאית.

במקרה או שלא במקרה, 11 מתוך 12 שחקני הסגל האולימפי של נבחרת ארצות הברית בכדורסל חתומים על חוזה עם נייקי, כשרק דווייט האוורד מפרסם את אדידס. האם הסגל נבחר על פי דרישת נייקי, הספונסר של המשלחת האמריקאית כולה? את זה נשאיר לחובבי הקונספירציה, אבל בסרט התיעודי על הנבחרת האמריקאית באתר של נייקי, דווייט האוורד - במקרה או שלא במקרה – כמעט שאינו מופיע. האוורד מצידו, כמו ג'ורדן בזמנו, מתעקש להיות נאמן לחברה שאיתה הוא חתום, ודאג לכך שבתמונה הקבוצתית של הנבחרת הסמל של נייק שמופיע על המכנסיים של השחקנים יהיה מוסתר. באותה תמונה, שעוצבה על ידי אנשי נייקי, נעלי האדידס של האוורד מוסתרות. מקרי? תשפטו בעצמכם.
 

תקדים רונאלדו

העיקר ההשתתפות, לא? רונאלדו בגמר העצוב ההוא בפאריס
 העיקר ההשתתפות, לא? רונאלדו בגמר העצוב ההוא בפאריס 
 צילום: אימג'בנק/gettyimages 
 
אבל למה צריכה מלחמת העולם המותגית הזו לשנות לצופה הפשוט, שרק רוצה ליהנות מתחרויות ספורט מרתקות? אולי בגלל מקרי עבר בהם הכוח האדיר של המפרסם נוצל לרעה. המקרה המפורסם ביותר אירע בגמר מונדיאל 1998 בצרפת. כוכב נבחרת ברזיל רונאלדו התמוטט בלילה שלפני משחק הגמר נגד המארחת, וסביר כי לא ממש היה כשיר לשחק בקרב על הגביע. על פי השמועות, לחצה חברת נייקי, שהיתה המאמצת הרשמית של נבחרת ברזיל ושל רונאלדו עצמו, לשתף את השחקן במשחק בכל מחיר, וכל זאת רק כדי לא לפספס את הבמה הפרסומית החד פעמית של גמר המונדיאל. רונאלדו הוכנס להרכב ברגע האחרון, נראה במשחק כמו צל של עצמו, וברזיל הובסה.

באולימפיאדה שתיפתח ביום שישי בבייגי'נג יתמודדו הספורטאים עם ציפיות גבוהות של עצמם ושל מאמניהם, מיליוני העיניים הבוחנות של מדינתם, אבל יותר מכך – עם הלחץ העצום של הספונסרים שלהם. כי אם כל הכבוד לרוח הספורט ולתחרות על פסגת טבלת המדליות, מבחינת חברות כמו נייקי ואדידס הטבלה היחידה שחשובה היא זו שסופרת כמה פעמים הופיע הסמל המסחרי שלהן על מסך הטלוויזיה.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by