בערוץ
 
 
 
 
טעינה...
 
 
 
 
 
ראלי עצמאי 

ראלי עצמאי

 
 
עמוס באר

המדינה תוקעת מקלות בגלגלים, אבל הספורט המוטורי חי ובועט. בסוף השבוע האחרון נערך בדרום הארץ אימון ראלי עצמאי ראשון, שהראה את הפוטנציאל המקומי

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מרוצי רכב על שניים וארבעה גלגלים נערכים בארץ תקופה ארוכה, ויש הזוכרים עדיין את תקופת הזוהר של מרוצי אשקלון, שנערכו לעיני אלפי צופים. אלא שהמדינה, שלא ידעה כיצד "לאכול" את הענף המוטורי, שמה מאז מקלות בגלגלים, תרתי משמע, עד שהפנימה גם היא את הפוטנציאל העסקי העצום הגלום בענף. מיליוני צופים עוקבים בקנאות אחר מרוצי רכב בכל העולם, וסכומי עתק מפרנסים ענפי משק לאומיים שונים, בהם בעיקר ענפי הפירסום והתיירות.
 
הרכב של רמי שוכטוביץ (צילום: זאב גרוס)
 הרכב של רמי שוכטוביץ (צילום: זאב גרוס)   
לפיכך, עוד לפני כשנתיים העניקה מליאת הכנסת את הלגיטימציה הממלכתית לענף, שמזמן כבר היה עשוי לפרוח לרווחת המשק המקומי. אלא שכניסתם לענף המרוצים הישראלי של גורמים ממשלתיים המקורבים לפוליטיקה ומרוחקים מהספורט, הביא לקפאון מאונס, ולקרעים מכאיבים בין עמיתים וותיקים להגה המכוניות ול"כידוני" האופנועים והטרקטורונים.

המירוץ הסודי

כמעט בכל סוף שבוע נערך בארץ מרוץ רכב מסוג זה או אחר באופן מחתרתי, והענף המתפתח כבר פיתח לו כוכבים מקומיים. בסוף השבוע החולף ערכה "עמותת נהגי המרוצים הישראלית" (IRDA), את אימון מרוץ הראלי העצמאי הראשון בתולדותיה. לאימון הראלי התייצבו 15 נהגים, כאשר למקומות הראשון והשני הגיעו בהתאמה הישראלים הבינלאומיים רמי שוכטוביץ (מיצובישי EVO) ושי שמעוני (מיצובישי האנטר מייצור עצמי). במקום השלישי הגיע אהוד לביא (סובארו אימפרזה), המכהן כיום כיו"ר עמותת הנהגים.

אתר המרוץ נישמר תחת מעטה סודיות כבד, ורק ברגע האחרון נימסר לנהגים כי עליהם להגיע ל'שמורת פורה', שבצפון הנגב המערבי. המסלול התפתל על פני כ-5 ק"מ, מתוכם נסגרו למדידת זמנים כ-3.5 ק"מ. תוואי האדמה המהודקת היה מהמהירים שהותוו באחרונה, והיה טכני מאוד בעיקר בחלקו השני. המסלול חלף בינות לשדות חיטה ושיבולת שועל, שיצרו בצדדיו מעין פרוזדור צר ומרהיב. הקטעים הקשים במיוחד כללו שתי פניות פרסה, ויתר העיקולים התאפיינו בדרגות קושי מגוונות.
 
הג'יפ של משפחת גדז' (צילום: זאב גרוס)
 הג'יפ של משפחת גדז' (צילום: זאב גרוס)   
בסקציית המכוניות בעלת המנועים שבנפח 1,600 סמ"ק נערך הקרב על המקום הראשון בין מארק קרייצמן (סיטרואן ZX) ודב ורנר (פז'ו 205). ורנר הוביל אמנם במקצה השני, אולם קרייצמן הגביר את המהירות במקצה האחרון וניצח בהפרש זעום בן כ-47 מאיות השנייה. עופר שוורץ (סטרואן AX) סיים כהרגלו במקום השלישי.

קרב הפכפך

בסקציית הג'יפים הנדירה השתתפו חצי תריסר נהגים. בינם בלטו שי שמעוני, ישראלי המתחרה באחרונה מרוצי רכב המתקיימים ברחבי העולם, ובני שבט נהגי המרוץ שהקים ניר בן ארי הוותיק, שהגיע בראש קבוצה משפחתי בעלת שתי נהגים, נווט ומזכירה. על סיפון גי'פ ה"סופה" הישראלי הירוק הפגינה קבוצת בן ארי ביצועים ראויים לציון. מישל גדז', אחד מראשי המארגנים, לא התחרה הפעם, ובמקומו הציב דור שני שכלל את שני בניו, גל ועומר, אשר זכו במקומות השישי והשביעי בהתאמה. שניהם רכבו על גבי הגי'פ העתיק והחבוט של אביהם, המוכיח עד כמה זול ועממי יכול להיות העיסוק במרוצים.

ב"גרופ N" הבכירה התנהל קרב הפכפך בין דני לוי הבינלאומי ואהוד לביא, כאשר בסבב האימון הראשון הוביל לוי ב-13 שניות, בשני צימק לביא ל-22 מאיות, ולאחר מכן השיגו לויבכ- 2 שניות, כשלבסוף נקבע פער בן 1.42 שניות לטובת לביא. קובי כהן הצעיר החליט, לרווחת חבריו, שלא ליטול סיכונים מיותרים בזירה עם הסובארו STI החדשה שלו, ובהעדרו של ג'וני וייסברג הססגוני, נותר הפיטס "חיוור" ודל במקצת מהומור, בהותירו במקום הראשון את רמי שוכטוביץ המפורסם, ללא מתחרים.
 
 

משתחררים מהזרים

הרכב של אהוד לביא (צילום: זאב גרוס)
 הרכב של אהוד לביא (צילום: זאב גרוס)   
במרכזו הארגוני של אימון מרוץ הראלי, ניצב הנסיון הראשון בתולדות עמותת נהגי המרוצים לארגן מרוץ עצמאי לחלוטין. עם דימום המנועים נראה היה כי נסיונם רב השנים של המתחרים הישראליים הגיע לבגרות מקצועית, המסוגלת לשחרר אותם בעתיד מהתלות היקרה באמרגנים זרים.

חישובי הנהגים הצביעו על הוזלת עלויות בכ-250 שקלים למתחרה, לעומת דרישת אמרגני העבר שעמדה על כ-650 שקלים. צוות ניהול המרוץ השיג זאת בלא לחסוך בעלויות הבטיחות, שכללו הצבת "מרשלים" לכל אורך המסלול, הקפדה על סדורי אבטחה ושמירת סדר קפדניים ושכירת אמבולנס חרום המאוייש בפראמדיק.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by